LETNÍ STRAVOVÁNÍ 

Letní období (zvláště v období slunečného léta) je pro mnohé optimální dobou pro redukci hmotnosti, duševní i tělesnou očistou nebo budování kondice. Dny jsou dlouhé, můžeme čerpat vitamin D ze slunečního svitu. Máme méně hlad, více času na sport a celkově toho za den stihneme víc.

Využijme tedy léto jako berličku, o kterou se opřeme ve svém snažení k dosažení našich cílů a přání. Zařaďme potraviny, které hydratují a odlehčí trávícímu systému natolik, aby tělo dostalo prostor pro prosperitu. Doporučujeme konzumaci zelené zeleniny, tedy okurků, salátů, bylinek, papriky, špenátu, brokolice apod. Vhodné jsou také rajčata, celer, ředkvičky, mrkev, petržel. Z ovoce grepy, kiwi, meruňky, jahody, broskve, hrozny a melouny. Z luštěnin doporučujeme červenou čočku, čočku beluga, fazole a boby mladé sóji. Z příloh doporučujeme ty, které obsahují podstatné množství bílkovin jako například quinoa a bulgur.

 

 

NA CO SI DÁT POZOR Z HLEDISKA ZDRAVÉ VÝŽIVY?

 

V létě doporučujeme sledovat především denní příjem konzumovaného množství zeleniny. Půl kilem zeleniny i více denně, můžeme tělu dodat značnou část vody k potřebné hydrataci, vlákninu i celkové množství tráveniny pro správnou peristaltiku střev. Sladkosti můžeme nahradit sezónním ovocem, bohatým na vitaminy a minerály. Těžká tučná jídla, červené maso a vnitřnosti v jídelníčku doporučujeme zredukovat.

Mnoho lidí se v tomto období plném různých činností odbývá rychlou studenou stravou v podobě suchého pečiva, uzenin, paštik, sýrů, sladkostí, káviček, jogurtů, kousků zeleniny a tyto jídla se stereotypně opakují, což má u spousty lidí za následek malátnost, unavenost, nechuť k jídlu, plynatost a nevolnost.

 

 

JAKÉ POTRAVINY KOMBINOVAT?

 

Doporučujeme dát přednost jídlům bez masa obsahujících méně živočišných tuků. Doporučujeme konzumovat zeleninové polévky, které můžeme zahustit a doplnit o komplexní sacharidy snadno stravitelnými luštěninami (červenou čočkou, čočkou beluga, fazolkami, mladou sójou). Zeleninová rizota lze připravit tradičně z rýže nebo můžeme použít quinou, bulgur nebo celozrnný kuskus. Pro ty, kteří potřebují více zasytit doporučujeme zeleninová rizota obohatit o rostlinné tuky (avokádo, semena nebo oleje – dýňový, olivový, konopný).

 

 

Během horkých dnů je vhodné konzumovat potraviny, jež ochladí a osvěží organizmus. Z ovoce sem patří především subtropické plody (kiwi, pomeranče, grepy, banány). Druhů syrové zeleniny přirozeně ochlazujících tělo je spoustu, které obsahují vysoký  podíl vody. Nejvíce doporučujeme konzumaci zelené zeleniny (celer, řapíkatý celer, špenát, zelí, zelené saláty, okurky, cukety, čekanku), ředkvičky, rajčata a vařené brambory a batáty. Tyto potraviny skvěle doplní ryby a mořské plody, které mohou být přes léto podstatným zdrojem bílkovin.

 

Skvělými svačinkami v letním období jsou smoothie koktejly. V nich můžeme kombinovat ovoce se zeleninou doplněnou o ořechové másla, chia nebo alternativní mléka (mandlové, rýžové, ovesné).
 

*Zdravá a vyvážená strava je základem správného fungování organismu. Výše uvedený text nemá za cíl nahrazovat léky či lékaře. Vyjadřuje ucelený pohled na zásady zdravé výživy s radami konzultovanými s odborníkem.

merunkove kulicky

Nepečený dezert ze sušených meruněk a chia semínek.

smoothie

Ovoce, zelenina, zázvor a chia semínka v tekuté formě.

bulgur s mangem

Úchvatný salát z bulguru, cottage sýru, manga a ořechů.

quinoa kase s tvarohem

Kaše z quinoy s chia semínky chutná zatepla i zastudena.